måndag 5 december 2011

Massmedias roll i Kina

Massmedias roll är mycket viktig i ett demokratiskt samhälle då denna ska granska och kritisera makten. Hur står det då till med Kinas massmedia?

Som jag har sagt flera gånger redan så är det Kinesiska samhället mycket friare idag än vad det var under Maos tid. Detta gäller även inom massmedia som idag är mycket mer varierad. Visserligen så är media fortfarande ägd av staten men det finns idag, förutom partitidningarna, ca 2000 olika tidningar samt 9000 tidskrifter och magasin (”Kina idag” av Oscar Almén, Marina Svensson, Bertil Lundahl och Björn Kjellgren – sid. 45). Dessa har blivit mer inriktade till vad folket vill ha p.g.a. den ökade marknadsekonomin. Detta gäller även inom TV det utöver dem 16 statliga kanalerna finns ca 400 lokala tv-bolag.
   Sedan kom även internet till Kina år 1994. Idag finns det näst intill 253 miljoner internetanvändare i Kina och även om det bara är 19 % av befolkningen som har tillgång till internet så är det allt fler som kopplar upp sig någon gång då och då för att kanske blogga lite. Just bloggandet har blivit väldigt populärt då det är ett bra sätt att få sin röst hörd på internet och det är en bra möjlighet att upptäcka nyheter, osv. på.
   Men som sagt så är det fortfarande staten som har kontrollen över media vilket gör att de kan kontrollera helt vad som visas och inte. Det förekommer mycket censur och stora brister i yttrandefriheten. Det är t.ex. tabu att prata/skriva om nationell politik eller Tibetfrågan. 

Än en gång så visar Kina på ett ganska odemokratiskt styre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar