tisdag 20 december 2011

Källkritik

Under det här projektets gång har jag främst använt mig av boken ”Kina idag” som är skriven av Oscar Almén, Marina Svensson, Bertil Lundahl och Björn Kjellgren. Boken är främst skriven för att informera för dem som är intresserade av Kina och innehållet är rent faktamässigt. Däremot så kan dolda vinklingar och åsikter alltid förekomma i en text och man bör därför alltid läsa det med en nypa salt. Men det är ingenting som jag tycker att jag har märkt när jag har läst boken. Källan är skriven år 2008 av bland annat Oscar Almén och Marina Svensson som båda är forskare/professorer inom bland annat Kinas politik. Så jag känner att boken är skriven av personer som är kunniga inom området och det gör att den känns seriös och trovärdig.

Jag har också använt mig av den svenska riksdagens hemsida och regeringens hemsida för dem mänskliga rättigheterna. Dessa har jag använt en gång och det var för att hitta fakta om de mänskliga rättigheterna och kriterier för vad som är en demokrati. Källorna är främst skrivna för att informera och innehållet känns rent faktamässigt. Däremot så är båda hemsidorna skrivna ur ett västerländskt perspektiv vilket kanske kan verka helt förvrängt och konstigt utifrån t.ex. ett Kinesiskt perspektiv. Och självklart så kan dem personerna/den personen som har skrivit det som står på riksdagens hemsida ha vinklat det så pass att det ska få Sveriges riksdag att verka bättre. Men det som står på hemsidorna blev granskat och möjligtvis uppdaterat senast 2010-10-11 (riksdagen) respektive 2010-05-05 (mänskliga rättigheterna) vilket betyder att det är relativt aktuellt och därför mer trovärdigt än om det skulle varit skrivet för 10 år sedan.

Den sista källan som jag har använt mig av är den kinesiska regeringens hemsida (engelska versionen) för att hitta fakta på hur den kinesiska regeringen beskriver sig själva – om dem verkligen ser sig själva som en demokrati, osv. Utifrån allt som jag har läst på andra håll så kan jag enkelt konstatera att det jag har läst på den här sidan inte stämmer. Men jag kan också dra slutsatsen att det som jag har läst på annat håll är skrivet ur västerländsk synvinkel medan Kinas regerings hemsida är skriven ur deras syn på saken och för en Kines kanske vårt styrelseskick verkar helt fel (jämfört med att vi tycker att deras sätt att styra på är fel). För oss i väst är det självklart med demokrati och en demokrati ska se ut på ett visst sätt. Deras syn på det hela är annorlunda vilket kan bero på många olika saker.
   Men för att diskutera vidare så är den fakta jag har tittat på skriven utifrån den kinesiska årsboken från 2004 vilket gör att det kanske inte är helt och hållet pålitligt på den fronten heller – det är inte helt aktuellt. Och förutom detta så är det förmodligen skrivet av någon från det kinesiska kommunistpartiet och därför skrivet för att få dem att låta så bra som möjligt. Källan tillkom säkert också för att få den kinesiska regeringen att verka bättre inför andra länder och inför den egna befolkningen. Så min slutsats är att den här källan inte är pålitlig att bara ta information ifrån utan att tänka efter först, dock så använde jag inte den här informationen för att bygga upp min bild utav Kinas politik utan för att se hur dem själva såg på sin politik.

Här är länkarna till de källorna som jag har redogjort för:




”Kina idag” av Oscar Almén, Marina Svensson, Bertil Lundahl och Björn Kjellgren – sid. 8, 13-14, 32-36, 45-46

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar