måndag 19 december 2011

Forts. kriterier för demokrati

I mitt senaste inlägg avrundade jag den påbörjade kriteriediskussionen med att nämna tre punkter närbesläktade med definitionen av demokrati. Utöver kriteriet om allmän rösträtt och fria val.


Liksom de flesta andra väljer dock slutligen även jag att hänvisa till den svenska rikdagens kriterier över vad som bör innefattas i en demokrati. Främst beroende på att jag skriver detta under tidspress och inte varit ambitiös nog att börja med detta arbete tidigare än två dagar innan slutdatum, men också för att jag finner riksdagens definition relativt konkret. Så, slutligen, kriterierna för demokrati:

Folkstyre: Som jag nämnde i det tidigare inlägget är en del av innerbörden av demokrati principen att landet/staten styrs av folket. (Demokrati=folkstyre). Inom detta kriterie utgår man starkt ifrån det råder allmän rösträtt i landet, och att alla landets myndiga medborgare ska ha rätten att kunna påverka genom att rösta på den/dem de anser kapabla nog till att styra.


Föreningsfrihet: Rättigheten att som individ kunna förena sig med andra individer, genom att exempelvis bilda föreningar.

Tryck och yttrandefrihet: Rättigheten att kunna uttrycka sina åsikter och tankar i tal och skrift.


Rättsäkerhet: Rättigheten att betraktas som oskyldig, till bevisad motsats i domstol. Lagarna ska vara lättförståeliga och rättegångarna offentliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar