tisdag 20 december 2011

Källkritik


Jag måste börja detta inlägg med att säga att det är extremt svårt att hitta förstahandskällor över någon information från Nordkorea, jag har dock gjort hitt bästa.

Min Huvudsakliga källa har varit boken ’Nordkorea – änden av tunneln’ skriven av Johan Engblom och publicerad 2005. I bokens egen källhänvisning hänvisas till anonyma och ej anonyma personer författaren talat med om ämnet, han beskriver hur han läst den nordkoreanska propagndan, samt Kim Il Sungs skrifter och uppsatser.  Många av siffrorna använda kommer från ’The Economist’. Helen Hunters ’ Kim Il Songs nordkorea’ från 99 år också med i källhänvisningen. Boken anser jag vara en bra källa då den tar upp problematik från många olika synvinklar, både ur ett samhällsperspektiv och på individnivå.

Jag har självfallet använt mig utav den officiella hemsidan http://www.korea-dpr.com/
Då det är en av de få förstahandskällorna man kan få tag i. Jag ska dock inte säga att informationen på sidan är trovärdig i alla aspekter då den tjänar som propaganda för alla som inte själva lever i landet. Informationen jag har använt har jag istället försökt undersöka och se m den stämmer, men jag har även använt informationen för att ge en bild av hur landets propagandamaskin fungerar.

Jag har använt mig utav två dokumentärer, den ena gjord av BBC, kallad ’Life in North Korea’ och en från national geographic kallad ’Inside undercover in north korea’. Båda är intressanta och de har olika förhållningssätt och ger tittaren helt olika intryck. I BBCs dokumentär visas det som utlännngar ska få se av landet. Allt är filmat i pyonyang och man möter familjer och individer trogna regimen. National geographics undercover-historia är mycket mer kritisk och intervjuar folk som flytt från landet och fokuerar på baksidorna av diktaturen, vilket även det har varit väldigt intressant.

Hemsidan US department of state har get mig mycket information om landets historia, en del siffror om befolkningsstorlek och liknande. Hemsidan har en amerikansk synvinkel men jag märkte inte av den nämnvärt i texterna om landet. Hemsidan fokuserar dock på historiska händelser som på ett eller annat sätt har röst USA, så en del av nordkoreas historia har säkerligen räknats bort. http://www.state.gov/r/pa/ei/bgn/2792.htm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar